Borderlands Wiki

Borderlands je akční role-playingová střílečka z pohledu první osoby zasazená do prostředí vesmírné westernové sci-fi, kterou vytvořila a produkuje společnost Gearbox Software a vydává 2K Games pro různé platformy.

Série se skládá ze čtyř her, z nichž každá obsahuje několik stahovatelných balíčků obsahu: Borderlands (2009), Borderlands 2 (2012), Borderlands: Borderlands 3 (2019), The Pre-Sequel (2014) od 2K Australia. Tales from the Borderlands (2014-) je spin-off epizodické grafické adventury od Telltale Games.

Série si získala uznání kritiky a komerční úspěch díky své kooperativní hře pro více hráčů založené na kořisti a smyslu pro humor. K listopadu 2022 bylo dodáno více než 77 milionů kopií her Borderlands, z toho 26 milionů kopií hry Borderlands 2. Dalších 5 milionů kopií hry Borderlands 3 se prodalo během pěti dnů od vydání, čímž celkové čisté tržby série přesáhly 1 miliardu USD. To z ní činí jednu z nejprodávanějších videoherních sérií všech dob. Společnost Lionsgate připravuje filmovou adaptaci této série.

Gameplay

Hry Borderlands jsou střílečky z pohledu první osoby, odehrávající se v otevřeném světě, s prvky RPG (Tales from the Borderlands je epizodická adventura). Koncept vznikl na základě nápadu Randyho Pitchforda zkombinovat mechanismy stříleček z pohledu první osoby, jako je Doom, s hrami na hrdiny s náhodným lootem, jako je Diablo. Po vytvoření mechaniky tohoto hybridu střílečky a RPG vytvořil Gearbox myšlenku, že hráči budou hledat Vaulty na planetě Pandora a přirovnávat objevování nové kořisti k otevírání Pandořiny skříňky.

Hráči si vyberou jednu z dostupných postav, představujících lovce Vaultů, kteří se vydali na planetu Pandora, aby se pokusili hledat její legendární Vault. Každý Lovec trezorů má jiný strom dovedností a jednu nebo více jedinečných schopností. Hráči pak pracují na plnění úkolů a prozkoumávání Pandory, přičemž se potýkají s násilnou pandorskou faunou, šílenými mrchožrouty, kteří na planetě uvízli, a různými vojenskými skupinami, které se je snaží zastavit. Za splnění úkolů a poražení nepřátel získávají hráči herní peníze a zkušenosti, které slouží k rozšiřování stromu dovedností. Pokud hráč ztratí zdraví nebo spadne do bezedných propastí, respawnuje se na posledním kontrolním bodě a přijde o část peněz. Hry jsou rozděleny do několika map, a jakmile hráči dosáhnou stanice waypointu na mapě, mohou se teleportovat na jakoukoli jinou dříve navštívenou mapu. V opačném případě musí hráči dosáhnout určitých bodů na okrajích mapy, aby se mohli přesunout do jiné oblasti. Některé mapy umožňují hráči spustit ozbrojené vozidlo, které mu pomůže projít rozsáhlé mapy nebo se vypořádat se silnějšími nepřáteli.

Základním prvkem hry Borderlands je systém kořisti, který generuje různé zbraně (například pistole, brokovnice, útočné pušky, odstřelovací pušky a raketomety), generátory štítů, modifikace granátů a modifikace tříd. Toto vybavení náhodně padá z nepřátel, nachází se v kontejnerech po Pandoře nebo se získává jako odměna za splnění úkolů. Statistiky vybavení, jako je výše poškození a přesnost zbraně a speciální elementární útoky, jsou procedurálně generovány a k označení vzácnosti používají systém barevného značení kořisti podobný hrám jako World of Warcraft, od bílé (nejběžnější) po fialovou a oranžovou (nejvzácnější a nejsilnější). První díl Borderlands si podle Guinnessovy knihy rekordů připsal více než 17 milionů různých možných zbraní, které bylo možné vygenerovat, zatímco druhé hry tento systém dále rozšiřují. Podobný procedurální systém využívají i další aspekty hry: nepřátelé mohou mít unikátní atributy a silnější varianty, jako jsou například tvorové, kteří mohou plivat žíravou kyselinu nebo plameny, nebo mrchožrouti s vyšším množstvím zdraví a brnění. Zbraně a další vybavení lze prodávat a kupovat v různých automatech rozesetých po mapách; téměř všechny automaty obsahují vzácnou kořist, která je k dispozici pouze po omezenou dobu ve hře, poté se inventář automatu obmění za novou sadu vybavení. Hry Borderlands 2, 3 a The Pre-Sequel! zahrnují používání "kódů SHIFT", které hráč může získat prostřednictvím sociálních sítí nebo jiných akcí a které hráčům dávají "zlaté klíče", jež lze jednorázově použít k získání předmětu výjimečné kvality odpovídající hráčově úrovni; tato funkce byla přidána i do remasteru hry Borderlands.

S rostoucí úrovní hráče budou kapky kořisti silnější; zároveň se bude zvyšovat i úroveň nepřátel, kterým hráč na mapě čelí. Všechny tři hry obsahují režim opakovaného hraní typu New Game Plus, v němž mohou začít se stejnou postavou na stejné úrovni, s jakou hru dokončili, a pokračovat v levelování postavy prostřednictvím opakovaného hraní až na pevně stanovenou úroveň, čímž se hra stává obtížnější. Všechny tři hry podporují kooperativní hru až pro čtyři osoby; obtížnost nepřátel i kvalita kořisti se stupňuje s počtem hráčů.

V Borderlands 2 a Pre-Sequel byl přidán systém "Badass Rank". Za splnění určitých úkolů, například zabití určitého počtu nepřátel určitým typem zbraně, hráč získával body Badass; za každých 100 bodů je pak mohl vyměnit za jedno z několika malých vylepšení atributů hráče, jako je poškození zbraně nebo kapacita štítu. Opakovaný výběr stejného bonusu při vykoupení při používání dané postavy by poskytoval méně výhodné odměny. Tyto buffy Badass jsou však společné pro všechny postavy, které hráč má, takže pokud hráč založí novou postavu, zachová si všechny stávající buffy a nové buffy při uplatnění bodů budou výhodnější; systém "Badass Rank" byl v Borderlands 3 nahrazen systémem "guardian".

Všechny hry v sérii využívají komiksový způsob vykreslování, který je často mylně považován za techniku cel-shaded. Místo toho hry používají plně realizované ručně kreslené textury a v rámci herního enginu přidávají znatelné obrysy, aby vytvořily dojem komiksového prostředí.